1 Haziran 2014 Pazar

Ev Yapımı Yoğurt

Bugün Enes ve Berâ'ya kahvaltıda yemeleri için tereyağ yaparken (evet şehrin ortasında ev yapımı tereyağdan bahsediyorum) bunu bloğa yazmalıyım dedim. Sonra farkettim ki yoğurt mayalamayı da yazmamışım.
Öyleyse yoğurtla başlayalım;

Enes ve Berâ ek gıdaya geçtiklerinden beri ev yapımı yoğurt yiyorlar.  Ne yalan söyleyeyim onlardan önce hiç yoğurt mayalamamıştım. Gözümde büyütüyordum. Nasrettin hoca koca gölü "ya tutarsa?" diye mayalamaya kalkışmış. Ben bir bardak yoğurt "ya tutmazsa?" diye endişeleniyordum. Yoğurt makinesi almayi bile düşündüm.  Tabi annem olaya el koydu ve ilk mayalamada gösterdi.  Bir yıldan faaliyet nur zamandır hergün yoğurdumuzu kendim mayalıyorum.  Enes ve Berâ henüz hiç hazır yoğurt yemediler.

Siz de çocuğunuzu, kendinizi ve ailenizi ev yoğurdundan mahrum etmeyin anneler. Peki nasıl mi yapıcaz, buyrun  tarifi;

İlk zamanlar günlük şişe süt alıyordum. Şişe sütü hiç kaynatmadan el sıcaklığı derecesinde ısıtıp yarım litre şişe süt için tam dolu olmayan çay kaşığı yoğurt kullanarak mayalıyordum.  Mümkün olduğunca bir porsiyonluk ağzı kapalı kablarda mayalıyor. Böylece yoğurt saatinde dışarıda olacaksa çantama atıp çıkıyorum ve ağzı kapalı olduğundan hava almadığı için sulanmıyor.

Şimdilerde her Çarşamba ve Cumartesi Silivri'den gelen sütçüden her gelişinde 5'de kilo olmsk üzere haftada 10 kg çiğ inek sütü alıp kaynatıyorum.  Kaynamaya başladıktan sonra altını kısıp 10 dakika daha ocakta havalandırarak pişiriyorum. Buarada kaymağını tereyağ yapmak için sürekli topluyorum. Sütleri mayalayacağım kablara alıp soğumaya bırakıyorum. Yine el yakmayacak kıvama gelecek. Sıcakken mayalarsanız yoğurdumuzu ekşi olur. Önceden hazır aldığım ve kas eleyip sakladığım 750 gramlık cam yoğurt kaseleri çocukların ve bizim günlük yoğurt ihtiyacını karşılamaya yattığı için artık onlara mayalıyorum. 750 gr süt için 1 çay kaşığı yoğurdu ekleyip sütü hafifçe karıştırıyor ve sarıyorum. Sıcakken mayaladığınız süt gibi mayasını fazla atacağınız yoğurt da ekşi olur. Maya işini abartmayın yani.

Ben yoğurtları genelde akşamdan mayalıyorum.  Sabah uyandığımda buzdolabına dinlenmeye alıyorum.

Kaymakları da ağzı kapalı bir kapta buzdolabında bekletiyorum. Çünkü önceki kaymaklarla beraber ertesi gün tereyağ yapıcam

Afiyet olsun

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder